TRIP KE GUNUNG BROMO WITH A BABY - PART 2

Hari ni kita sambung cerita bila dah sampai Surabaya pulak...

Akisahnya naik flight macam biasa la, tapi part yang paling best sekali, Luqman taknak tidur dalam flight. Lompat sana-sini sepanjang 3 jam. Mummy pun stress nengok ey.. orang sebelah jangan cerita la, jeling je. Tapi redho je la nak buat camana...

Kitaorang sampai Juanda International Airport, Surabaya dalam pukul 7 malam waktu tempatan. Boleh kata semua lancar la. Nak stamp passport kat immigration pun laju je sebab dukung baby. Pak Immigration bawak ke lorong khas, dia ambik passport masuk bilik dan cop terus. Terima kasih ya pak, bagus sekali layanannya. Cuma nak ambik luggage je, tunggu lama sikit, dalam 40-50 minit kot. Sempat Luqman sambung tidur kejap. Masa ni tak kuasa sangat nak ambik gambar sebab sibuk dengan luggage.

Keluar arrival hall je, pak supir kitaorang dah setia menunggu. Namanya Mas Ibnu. Gelabah juga dia katanya sebab tunggu kitaorang lama tak keluar-keluar. Terus kitaorang ke terminal domestik pulak, ambik Angah yang dah sampai 1/2 jam tadi. Lepas tu terus pegi makan di kedai yang dekat dengan airport. Makan simple2 je ala Jawa. Nasi, ayam bakar, sambal, ulam. Dah sampai Indonesia, haruslah hakak horder jus sirsak & jus alpukat. Selera Luqman sedut sampai separuh gelas besar!

Then terus je kitaorang gerak ke daerah Probolinggo, tempat Taman Negara Bromo Semeru Tengger yang kitaorang nak pegi ni. Takde la jauh sangat sebenarnya Surabaya ke sana, dalam 130km, tapi......... 3 jam koooo!! Hazab! Berenti solat semua siap.

BILA DAH SAMPAI KE PROBOLINGGO...

Kat sana, kitaorang stay kat satu kampung ni nama Desa Cemoro Lawang. Memang kampung tu banyaaaaak sangat homestay untuk orang yang melawat ke Taman Negara Bromo Semeru Tengger ni. Tapi sebab dah pukul 12.30 malam, tak kuasa nak ambik gambar. Memang cuasa sejuk ya amat sejuk. Kat kampung tu malam tu dalam 10℃. Letak beg, bancuh susu Luqman, tidur terus. Tak kuasa nak mandi sebab air macam ais.

Desa Cemoro Lawang dari view point Penanjakan
Pukul 2.30 pagi, guide datang kejut. Namanya Mas Jono. Siap2 nak ke viewpoint. Ya Allah, pukul 3 pagi kitaorang tengok suhu kat jam, 5℃. Kirim salam la nak mandi. Tukar baju Luqman, tambah 3 layer: sweater nipis, sweater tebal, jaket, leggings, seluar, topi. Bungkus kaw2.

TAMAN NEGARA BROMO-SEMERU-TENGGER

Guide dah siap dengan jeep khas untuk turun ke area Taman Negara. Kitaorang berhenti jap kat gate Taman Negara, guide ambikkan tiket. Cemoro Lawang muka bumi dia macam kawah jugak la, dia menaik.. lepas tu terus turun ke Lautan Pasir. Dah nampak deretan lampu jeep bersusun nak ke viewpoint. Ada beberapa viewpoint kat sini, tapi guide bawak ke viewpoint atas Gunung Penanjakan. Naik jeep betul-betul sampai ke trail, dari situ kitaorang jalan kaki naik ke atas. Sebab altitud agak tinggi, udara pun nipis jugak. Semput la kiranya jalan kat trail, walaupun tak pacak mana.

Sepanjang-panjang jalan naik ke atas tadi, banyak la gerai-gerai sepanjang jalan. Kat tepi trail pun ada. Toilet semua siap. Gerai-gerai tu pulak kebanyakan ada unggun api mini untuk kita panaskan badan sementara tunggu sunrise. Ramai jugak pakcik makcik yang jual snow cap, scarves, gloves, yang sewakan jaket pun ada. So untuk korang-korang yang tak sempat beli, boleh beli je. Harga pun tak mahal. Sebab sejuuuk sangat, tak pakai mmg x tahan. Siapa ada buff, boleh bawak buff sekali, boleh buat tutup muka and nanti takut masuk habuk pasir.

Ni kitaorang dah cop tempat kat viewpoint, depan sekali. Gelap lagi tak nampak Bromo kat depan tu.
Masa ni memang sejuk so kitaorang kena gerak-gerak nak panaskan badan. Fendi pegi beli kopi, manis nak mam tapi sebab panas, minum jugak. Serius menyesal tak bawak banyak sweater. Masa ni fajar dah keluar, tapi belum sunrise. Tunggu jugak sebab ini la view yg semua orang bangun awal-awal pagi ni nak tengok.

Ramai orang ni sebenarnye. Sebab gelap tak nampak sangat, fajar dah menyinsing..
Kalau korang perati betul-betul kat gambar atas ni, bintik-bintik putih kat langit tu bintang ye, bukan habuk kat lense camera. Tapi sebab pakai camera handphone je, tak jelas la sangat. Bintang memang banyak sangat, rasa macam nampak Milky Way je. Kalau korang tengok betul-betul, Orion pun ada tu. Belt dia nampak terang kat eastern horizon.

Matahari dah start naik masa ni tapi masih sejuk
Kitaorang duduk je kat viewpoint yang sama tengok view sunrise. Fendi pulak dah sibuk naik turun bukit lain nak tengok angle lain-lain. Tak larat la hakak dengan kendong Luqman lagi. Dia pun sebab dah sejuk, diam je duduk dalam carrier. Mula-mula je nangis sikit, tu pun sebab mengantuk rasanya. Ye la, time tidur dia kan pukul 5 pagi. Tapi hari ni, awan karpet takde sangat. Tak melarat-larat. Bukan rezeki kitaorang...

Sunrise yang ditunggu-tunggu

Ni gambar Fendi ambik dari atas bukit lain, ke arah kanan sikit dari tempat kitaorang tunggu.

Ni pun view Bromo dari angle lain. Angah kata asap hari ni banyak sikit dari masa dia pegi dulu. Terlebih aktif kot.
Bila matahari pun dah mula naik, dah nampak segala view, tapi masih sejuk lagi, kitaorang pun decide naik atas la solat subuh. Minum teh dulu ke. Fendi ada kat bukit lain lagi masa ni tapi dah tak larat tunggu dah, jalan dulu. Sempuuuttttt...

View dari jalan nak naik semula ke starting point. Tempat yang ramai orang tu la yang kitaorang duduk masa sunrise.
Nampak tak Lautan Pasir kat dalam gambar ni. Memang kawasan ni macam kawah gunung berapi lama kot. Memang diaorang panggil kawasan ni "the Tengger caldera", diameter dia dalam 10km.

Minum teh panas dulu... Luqman berbungkus habis
Dah tak tahan sejuk, lepas solat subuh, order teh panas kat makcik depan musolla. Sekali dengan cucur dan pisang goreng. Sangat la berminyak boleh perah, tapi peduli hapa.. badan sejuk sangat. Siap order mee segera dalam cup lagi.

Cekononnya nak demo keluar asap dari mulut sebab sejuk, tapi tak nampak pulak
Dah habis minum, nak naik semula ke starting point. Masa ni baru pukul 6 pagi, dah terang benderang.
Dah agak-agak lepas minum pun sejuk jugak, gerak la kitaorang ke starting point semula. Masa ni pukul 6 pagi, dah ramai yang turun, nak ke Lautan Pasir dan naik ke kawah Bromo pulak.

Sebenarnya, masa kitaorang pegi sini, hujung minggu sebelumnya tu ada Hari Raya Kasada. Hari Raya Kasada ni memang disambut oleh orang-orang Tengger, suku Jawa yang tinggal kat keliling area ni. Orang local la kiranya. Ada legend tau tasal suku Tengger ni, saya cerita dalam next entry pulak. Panjang-panjang kat sini kang, bosan pulak orang baca.

Babai.

1. Bestnya g jalan2 negara orang..,

Dengan baby pulak tu..mmg salute la..

1. Hahaha dah tak tahan sgt kaki gatal nak jalan sis, angkut jugak la baby. Nasib baik sorang je